فضیلت خواندن حدیث کسا از لسان بزرگان

گلچینی از مطالب دینی و پاسخ به سئوالات

فضیلت خواندن حدیث کسا از لسان بزرگان


مرحوم آيت‌الله بهاءالديني بسيار به آن معتقد بودند. هنگامي که ايشان در بيمارستان بستري بودند، به اتفاقي جمعي از دوستان به بيمارستان رفته و حديث کساء را براي شفاي ايشان خوانديم و ايشان شفا يافتند.

به گزارش شیعه آنلاین، آیت الله «محمد محمدی ری شهری» وزیر پیشین اطلاعات جمهوری اسلامی ایران طی گفتگویی که در شماره ٢١٢ مجله کیهان فرهنگی منتشر شد، در مورد صحت سند «حدیث کساء» گفت: «ببینید! حدیث کساء از احادیث صحیحه است که حضرت رسول (ص) عبای خیبری را بر سر اهل بیت (ع) انداختند و آیه تطهیر نازل شد. این حدیث صحیح را شیعه و سنی هر دو نقل کرده اند و شکی هم در آن نیست. ولی این متنی که به عنوان حدیث کساء در مفاتیح آمده است، هم از نظر متن و هم از نظر سند، اشکال دارد.

«ری شهری» افزود: اصولاً به آن صورت، تا 200 سال پیش در هیچ کتابی نیست، حتی علامه مجلسی که احادیث ضعیف را هم ضبط کرده، آن را در کتاب بحار الانوار نیاورده، اصولا بسیاری از احادیث عرفانی هست که بعد از قرن ششم وارد جامعه اسلامی شده، یعنی تا سال 600 هجری در هیچ و مأخذی نیست، بعداً به کتب حدیثی وارد شده است. حدیث کساء به اتفاق شیعه و سنی در خانه «ام سلمه» بوده، ولی روایت جدید می گوید در خانه حضرت فاطمه (س) بوده! اتفاقاً مهم این است که حدیث کساء درخانه «ام سلمه» باشد و پیامبر (ص) ام سلمه را راه ندهد. مهم این است که اعلام شود ازواج پیامبر (ص) جزء اهل بیت نیستند.

در همین راستا خبرنگار ما با هدف بررسی دقیق تر این موضوع نظر برخی مراجع تقلید و علمای سرشناس را گردآوری کرده و جویا شد که پاسخ آنان در مورد حدیث کساء به شرح ذیل بوده است:

حضرت آيت‌الله بهجت: براي شفاي مريض حديث کساء را مکررا بخوانيد و هنگام خواندن در مجلس عود روشن کنيد. (گوهرهاي حکيمانه، ص 13)

حضرت آيت‌الله ميرزا جواد تبريزي: براي درخواست حاجت حديث کساء را بخوانيد. (مجله افق حوزه، ش 205؛ ماهنامه موعود، ش 107)

حضرت آيت‌الله لطف‌الله صافي: با توجه به اين که حديث کساء مشتمل بر فضايل اهل بيت است، خواندن آن مستحب بوده و توصيه مي‌شود. (استفتاء شخصي)

حضرت آيت‌الله شبيري زنجانی: اگرچه گفته شود سند صحيحي ندارد، اما محتواي درستي دارد و برکات آن به تجربه ثابت شده است. (استفتاء شخصي)

حضرت آيت‌الله سيدعلي گلپايگاني: براي فرزنددار شدن از شب مجامعت تا مشخص شدن بارداري هر شب حديث کساء را بخوانيد. (توصيه به نگارنده در تاريخ يکشنبه 20/2/89 قبل از نماز مغرب در بيت ايشان)

حضرت آيت‌الله وحيد خراسانی: خواندن حديث کساء توصيه مي‌شود. (استفتاء شخصي)

آیت الله جاودان: اگرچه متن آن از نظر عقيدتي قابل احتجاج نيست، اما مطالب آن صحيح است و از آن حوائجي گرفته‌ايم. لذا خواندن آن توصيه مي‌شود. (نظر ايشان از قول يکي از شاگردان)

آيت‌الله شيخ جواد کربلائي: خواندن حديث کساء براي رفع حاجت و شفاي بيمار خوب است. (استفتاء شخصي)

آيت‌الله آقارضي شيرازي: اگرچه سند درستي ندارد، اما چون مطالب آن درست است، خواندن آن را براي گرفتن حاجت و شفاي مريض توصيه مي‌کنيم.

حضرت آيت‌الله بهاءالديني: براي رهايي از مشکلات راه‌هايي است که بهترين آنها را خود ما حس کرده‌ايم و به کمک آنها به حاجت‌هايمان رسيده‌ايم که چهار چيز است: نذر کردن گوسفند براي فقرا، خواندن حديث کساء به طور پي در پي، پرداختن صدقه و ختم صلوات (آيت بصيرت، ص ۶۸). آنگاه که هواپيماهاي دشمن شهرهاي ايران را بمباران مي‌کرد، امام جمعه درود خدمت آقا (آيت‌الله بهاءالديني) رسيده، حملات بسيار دشمن را مطرح کرد. آقا دستور قرائت «حديث کساء» را مي‌فرمايند. چندي بعد خبر آوردند که هواپيماها مي‌آيند و تنها شهر را دور زده، از منطقه خارج مي‌شوند. تا اين که يک روز هواپيماي دشمن هنگام حمله به شهرستان بروجرد مورد اصابت نيروهاي اسلام قرار مي‌گيرد. خلبان هواپيما با چتر خود را نجات مي دهد و پس از اسارت مي‌گويد: « مأموريت من انهدام کارخانه سيمان درود بود، ولي وقتي نزديک شهرستان مي‌شدم هر چه نگاه به پايين مي‌انداختم جز آب چيز ديگري از مردم و يا کارخانه نمي‌ديدم». (آيت بصيرت، ص 122)

حضرت آيت‌الله مبشر کاشانی: چون از آن به کرات اثر ديده شده است، در اعتبار آن ترديدي نيست. مرحوم آيت‌الله بهاءالديني بسيار به آن معتقد بودند. هنگامي که ايشان در بيمارستان بستري بودند، به اتفاقي جمعي از دوستان به بيمارستان رفته و حديث کساء را براي شفاي ايشان خوانديم و ايشان شفا يافتند. (استفتاء شخصي)

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






نویسنده : مشاور مذهبی
تاریخ : دو شنبه 28 مهر 1393
زمان : 20:24


.:: This Template By : Theme-Designer.Com ::.